نویسندگان:
سارا بهرام پور1 ، الهام اباذری2 ، حسین صاحبدل3 ، عفت پرورش4 ، رضا پرورش5 .2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه اسلامی واحد قائن ایران
3استادیار و مدیر گروه رشته روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائن ایران
4دانش اموخته کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائن ایران
5دانش آموخته کارشناسی رشته روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه پردیس شهید بهشتی مشهد ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی ارتباطی بر اضطراب رفتاری و سازگاری با مدرسه در دانش آموزان پایه دوم ابتدایی شهر قائن انجام گرفته لذا به لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی و از حیث روش نیمه آزمایشی است جامعه آماری کلیه ی دانش آموزان دختر پایه دوم ابتدایی شهر قائن ۶۵۰ نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ می باشند لذا با روش نمونه گیری خوشه ای ۵۰ دانش آموز انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش ۲۵ نفر و کنترل ۲۵ نفر قرار گرفتند ابزار جمع آوری اطلاعات، ۱۵ جلسه ۴۵ دقیقه ای آموزش مهارت های اجتماعی، پرسشنامه سازگاری با مدرسه سینها و سینگ ۱۹۹۳ و پرسشنامه اضطراب رفتاری لرر و وولفلک ۱۹۸۲ استفاده شد و در انتها داده های با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی و ارتباطی باعث کاهش اضطراب رفتاری و افزایش سازگاری با مدرسه دانش اموزان پایه دوم ابتدایی می گردد