نویسندگان:
نجمه فتح1 ، الهام اباذری2 ، عفت پرورش3 ، رضا پرورش4 .2دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی دانشگاه اسلامی واحد قائن ایران
3دانش اموخته کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائن ایران
4دانش آموخته کارشناسی رشته روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشگاه پردیس شهید بهشتی مشهد ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضربا هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی حل مساله خلاق بین فردی بر خلاقیت هیجانی و یادگیری خود راهبردی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر قائن انجام شده لذا به لحاظ ماهیت و هدف، کاربردی واز حیث روش نیمه ازمایشی است جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر قائن در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ که مشغول تحصیل می باشند تشکیل می دهند در این پژوهش، از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد و به صورتی که از بین کلیه مدارس ابتدایی یک مدرسه پسرانه و در مرحله بعد از بین کلیه کلاس ها، ۲ کلاس پایه ششم و از هر کدام ۲۰ دانش اموز انتخاب و سپس به روش کاملا تصادفی به دو گروه آزمایش ۲۰ نفر و گروه کنترل ۲۰ نفر تقسیم شدند ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل و توماس نولز ۱۹۹۱ پرسش نامه سنجش خود راهبردی در یادگیری دانش اموز فیشر، کینگ و تاگو ۲۰۰۱ و بسته آموزش مهارت های حل مساله براساس مدل جرج پولیا ۱۲ جلسه ای طراحی شد و در انتها داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند نتایج نشان داد که برنامه آموزشی حل مساله خلاق بین فردی بر خلاقیت هیجانی و یادگیری خودراهبردی دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر قائن اثربخش است