چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مثبتنگری بر کیفیت زندگی و تاب آوری و اختلال خواب درسالمندان ساکن در سرای سالمندان شهر کرمانشاه، انجام شد پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و ازنظر شیوه اجرا، نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است جامعه آماری اینپژوهش شامل جامعه آماری این پژوهش سالمندان زن و مرد بالای ۶۰ سال سن در مراکز نگهداری روزانه یاشبانه روز شهر کرمانشاه تشکیل دادند که تعداد ۳۰ نفر با روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب و ۱۵ نفر درگروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل، به صورت تصادفی گمارش شدند ابزارهای جمع آوری اطلاعات در اینپژوهش، پرسشنامه کیفیت زندگی والتون ۱۹۷۳ و مقیاس تاب آوری نیل و دایاس ۲۰۰۱ بودند ابتدا از هر دوگروه، پیش آزمون به عمل آمد، سپس گروه آزمایش در ۹ جلسه برگرفته از داورپناهجزی و عارفی، ۱۳۹۶ ، تحت آموزش مثبت نگری قرار گرفت، اما گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکرد سپس از هر دو گروه، پس آزمون به عمل آمد و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ۲۰ مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش مثبت نگری بر کیفیت زندگی ، تاب آوری و کاهش اختلالات خوابدر سالمندان ساکن در سرای سالمندان استان کرمانشاه تاثیر معنادار دارد