نویسندگان:
زهرا نازی زاده1 ، صبا شفاعی راد2 .1Islamic Azad Uuniversity, Tehran center branch
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور کردستان، ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش، نقش سبک های هویت بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرسقزمی باشد روش این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه ششم شهر –سقز که بر اساس جدول کرجسی و مورگان ۷۵۳ تعداد ۲۵۶ نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برحسب جنسیت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و ابزار گرد آوری پرسشنامه ۳۰ سوالی سبک های هویتبرزونسکی و همچنین اطلاعات دموگرافیک می باشد و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب α=۰/۸۶ بدست آمده که از لحاظ آماری معنادار و مورد تایید می باشد جهت تجزیه وتحلیل داده هااستنباطی از آزمون های ضریب T تک نمونه ای و آزمون فریدمن استفاده شده است و نتایج این تحقیق نشان داد سبک هویت اطلاعاتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد سبک هویت هنجاری بر عملکردتحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد سبک هویت اجتنابی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد و همچنین باتوجه به نتایج آزمون فریدمن رتبه هر یک از مولفه های سبک های هویت بر عملکرد تحصیلی دانش آموزانمتفاوت است سهم هر یک از مولفه های هوش معنوی در پیش بینی رضایت شغلی معلمان متفاوت است و مولفه سبک هویت اطلاعاتی با بیشترین میانگین ۴/۸۶ و سبک هویت اجتنابی با کمترین میانگین ۱/۵۵ اثرگذاری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان قرار دارند