نویسندگان:
سعید معدنی1 ، فائزه برآبادی2 .1Department of Sociology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2کارشناس ارشد حقوق خصوصی
چکیده فارسی: حمایت از حقوق مصرف کننده در عصر حاضر و با توجه به شرایط و اوضاع اقتصادی بسیار مهم می باشد مصرف کننده کسی است که برای مصرف کالا یا خدمات تولید شده پول پرداخت می کند، از این رومصرف کنندگان نقش اساسی در نظام اقتصادی ملتها دارند تقاضای مصرف کنندگان یکی از عوامل اصلیانگیزشی تولیدکنندگان است همچنین مصرف کنندگان بخشی از زنجیره توزیع محسوب می شوند قانونحمایت از حقوق مصرف کننده، مصرف کننده هر شخص حقیقی و یا حقوقی است که کالا یا خدمتی راخریداری می کند و حقوق مصرف کننده نیز عبارت است از، حقوقی که همه عرضه کنندگان کالا و خدمات منفرداو متضامنا از حیث صحت، کمیت، کیفیت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایطمندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف می بایست در مورد هر شخص حقیقی یا حقوقی کهکالا یا خدمتی را خریداری می کنند در معاملات رعایت کنند که مصادیق آن توسط سازمان حمایت تعیینخواهد شد کالاها و خدمات گاه موجب ورود صدمات جبران ناپذیری به مصرف کننده می شود و حقوقخصوصی کلاسیک نیز با توجه به تکیه بر دو محور اصل آزادی اراده و تقصیر، توان حمایت جدی ازمصرف کننده را ندارد بنابراین حقوق جدیدی تحت عنوان حقوق مصرف در کشورهای صنعتی مطرح شدهاست که بر اساس آن چهار حق حق برخورداری از سلامتی و ایمنی، حق داشتن اطلاع رسانی صحیح و کامل ،حق داشتن جبران خسارت، حق داشتن محیط زیست سالم عنوان حداقل برای مصرف کننده در نظر گرفتهمیشود در حقوق ایران با گسترش تجارت الکترونیک در چند دهه اخیر، یکی از مسائل نوظهور در عرصهارتباطات جهانی و فروشگاه و خرید مجازی، حمایت از حقوق مصرف کننده در تجارت الکترونیک است