نویسندگان:
حسین فکرآزاد1 ، کمیل اسفندیار2 .1Department of Social science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2رشته الهیات فقه و اصول، سطح سه حوزوی، حوزه علمیه قم
چکیده فارسی: در جوامع حدیثی درباره شناخت حق، استواری در راه حق و تقابل آن با باطل مطالب بسیاری آمده استو واژه حق در بسیاریاز احادیث بر معنای حقوقی دلالت دارد این معنا در ابعاد گوناگون مانند حق خدا بر انسان، حق اعضا و جوارح و حقوق متقابلانسانها در مناسبات اجتماعی مطرح میشود بر اساس روایات منشا تمامی حقوق، حق خدا بر بندگان است و به تصریح امامعلی علیه السلام عظیم ترین حقی که خدا بر انسانها واجب ساخته، حقوق متقابل حاکم و مردم است که در خطبه ی ۶۱۲ نهجالبلاغه به آن پرداخته شده است مفهوم حق در قرآن کریم به معانی مختلفی به کار رفته است در قرآن واژهی حق ۲۸۷ بار بهکار رفته است که حدود ده درصد از آنها مربوط به مفهوم حقوقی حق میباشد در موارد دیگر، معانی دیگری از آن اراده شدهاست ویژگی مشترک تمامی قوانین و مقررات راجع به حقوق کودکان این است که به کودک از نظر جسمی و روحی آسیبوارد نشود و برای رشد و تکامل وی ضروری باشد به موجب کنوانسیون حقوق کودک و اعلامیه ی جهانی حقوق کودکوالدین و یا قیم قانونی، والدین مسوولیت عمده را در مورد رشد و پیشرفت کودک به عهده دارند و اساسی ترین مساله آنهاحفظ منافع عالیه کودک است