نویسندگان:
مریم السادات میرحسینی1 ، ملیکا صراف مهر2 .1Islamic Azad University
2کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه خزر، محمود آباد
چکیده فارسی: گسترس آمار ابتلا کودکان به اوتیسم در ایران به صدا درآورنده زنگ هشدار در جهت بررسی و یافتن راهکارهایی مفید به منظور کاهش اثرات و آسیب های این اختلال شده است بدین منظور این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی چندبعدی کل نگر حجتی HMTM بر یکپارچگی حسی کودکان اوتیسم انجام شد روش این پژوهش برحسب گردآوری اطلاعات این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون بود جامعه آماری کلیه کودکان مبتلا به اوتیسم مرکز کاردرمانی بختیاری به همراه خانواده شان در تهران بود حجم نمونه شامل ۱۶ کودک اوتیستیک انتخاب گردید که بصورت در دسترس انتخاب شده و در ۲ گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند آزمودنیهای دو گروه با استفاده از پرسشنامه حسی آیریس مورد سنجش قرار گرفتند داده ها با استفاده از شیوه های آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار آماری spss ver۲۵ تجزیه و تحلیل شد یافته های پژوهش نشان دادند که برنامه آموزشی چندبعدی کل نگر حجتی مبتنی منجر بهبود و افزایش نمره کل یکپارچگی حسی در پس آزمون گروه آزمایش شد