چکیده فارسی: در علم مدیریت، برنامه ریزی به عنوان یک نگرش و یک راه زندگی است که متضمن تعهد به مبنای اندیشه، تفکر آینده نگر و عزم راسخ به برنامه ریزی منظم و مداوم می باشد بنابراین مدیریت و برنامه ریزی به هیچ وجه قابل انفکاک نبوده ،در هر کاری بدون برنامه ریزی تحقق اهداف ناممکن و یا با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد در این پژوهش با بهره برداری از روندتحلیلی توصیفی و با بهره گیری از متون کتب و مقاله ها و تحقیقات سایرپژوهشگران در قلمرو تعلیم و تربیت می باشد برنامه ریزی درسی یکی از مهمترین مولفه ها در دیسیپلین آموزشی هر کشورمی باشد و طرح مهمی در ارتقا آموزشی دانش آموزان داراست به همین علت ضروری است تا وزارت آموزش و پرورش حین دقت در امر برنامه ریزی درسی ، از شیوه انجام کارگاه های یادگیری و یا برگزاری دوره های تخصصی مخصوص برای معلمان و اساتید و آشنایی هر چه زیادترآنها با دلبستگی برنامه ریزی درسی صحیح با ارتقا آموزشی دانش آموزان، زمینه را برای پیشرفت تحصیلی آماده کند نیل به اهداف و موفقیت در برنامه ریزی درسی از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار است همچنین کسب دانش وتحصیل علوم، از آرمانها و ایده های ارزشمند دانش آموزان است تعیین مراحل برنامه ریزی برش دادن آن به شکل مشخصی است از آنجایکه برنامه ریزی در آموزش و پرورش و انواع آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است اکنون در این مقاله به طور گذرا به اهمیت، جایگاه، نقش و تاثیر برنامه ریزی درسی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،انواع برنامه ریزی آموزشی و فرایند برنامه ریزی خواهیم پرداخت