نویسندگان:
معصومه پورمحمدرضا تجریشی1 ، زهرا موسی پور سیاهجل2 ، اسما موسی پور سیاهجل3 .2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا س یزد
3دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد سیرجان
چکیده فارسی: براساس مطالعات قبلی عوامل مختلفی بر هیجانهای تحصیلی موثر هستند که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس از جملهآنهاست این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان انجام شد پژوهش حاضر یک مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود کلیه دانش آموزان متوسطه دوره اول شهر یزد جامعه آماری را تشکیل میداد، که از آن ۳۰ نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شد و در دو گروه آزمایشی ۱۵ نفر و کنترل ۱۵ نفر گمارده شدند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران و همکاران ۲۰۰۵ استفاده شد آزمودنیهای گروه آزمایش طی۸ جلسه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس را دریافت نمود ولی گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره به کمک نرم افزار SPSS استفاده شد نتایج نشان داد آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس موجب افزایش هیجان های تحصیلی مثبت و کاهش هیجان های تحصیلی منفی دانش آموزان میشود اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان در مرحله پیگیری تداوم داشته است بنابراین، آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس یک روش موثر در هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان است