نویسندگان:
فاطمه دهقانی آرانی1 ، فاطمه حاج حسنی2 ، پانیذ بهرامی3 ، زهرا همتی4 .2دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا س یزد
3دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا س یزد
4دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا س یزد
چکیده فارسی: تحقیق حاضر، به بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان دبیرستان های نظری شهر کرمان می پردازد چون هدف بررسی ارتباط بین دو مفهوم و اصطلاح مهم در روانشناسی یعنی خلاقیت و هوش هیجانی است، یک تحقیق بنیادی محسوب می گردد اما از طرفی از آن جا که می تواند به عنوان راهنما در بخشی از مسائل تربیتی برای معلمان و مربیان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت باشد، کاربردی نیز به شمار می رود در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است و جنسیت ، پایه تحصیلی و رشته تحصیلی در بین دانش آموزان متوسطه شهر کرمان لحاظ گردیده است تعداد آزمودنی ها ۳۵۰ نفر میباشد نتیجه حاصل این بوده است که بین هوش هیجانی و خلاقیت در بین دانش آموزان دبیرستانهای متوسطه شهر کرمان در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ رابطه معنادار وجود داشته است بین میانگین هوش هیجانی دختران وپسران تفاوت معنا داری وجود دارد ودختران نسبت به پسران از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند بین میانگین خلاقیت دختران وپسران تفاوت معنا داری وجود ندارد بین میانگین هوش هیجانی در دوگروه دانش آموزان علوم انسانی با علوم تجربی و ریاضی تفاوت وجود دارد و دانش آموزان علوم تجربی وریاضی نسبت به رشته انسانی از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند بین میانگین خلاقیت دوگروه دانش آموزان علوم انسانی با تجربی وریاضی تفاوت معناداری وجود دارد ودانش آموزان رشته ریاضی وتجربی نسبت به علوم انسانی از خلاقیت بالاتری برخوردار است بین میانگین هوش هیجانی وخلاقیت دانش آموزان پایه اول با دوم وسوم تفاوت معنا داری وجود ندارد