نویسندگان:
مهناز استکی1 ، علیرضا راعی2 ، حسین مهدیان3 .2دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، موسسه آموزش عالی حکیم نظامی، قوچان، ایران
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی محسوب می شود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیروان می باشد که شامل ۸۵۴۷ نفر هستند روش نمونه گیری نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای خواهد بود و حجم نمونه بر اساس فرمول جدول مورگان ۳۶۸ نفر محاسبه شد ابزار مورد استفاده در این پژوهش سه پرسشنامه تمایزیافتگی خوداسکورن و فریدلندر ۱۹۸۹ ، پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون ۱۹۵۷ و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت SEI بود در این پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد که در تحلیل توصیفی از جداول توزیع فراوانی، نمودارها و استفاده شد و در تحلیل استنباطی از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به کمک نرم افزار spss۲۲ استفاده شد یافته ها نشان داد تمایریافتگی خود و عزت نفس می توانند اضطراب امتحان در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیروان پیش بینی کنند همچنین تمایریافتگی خود با اضطراب امتحان در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیروان رابطه دارد و عزت نفس با اضطراب امتحان در دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیروان رابطه دارد