نویسندگان:
علیرضا راعی1 ، حسین مهدیان2 .1دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی ، موسسه آموزش عالی حکیم نظامی، قوچان، ایران
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف بنیادی و از لحاظ نوع تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی محسوب میشود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه حکیم نظامی قوچان است که شامل ۵۹۰ نفر میگردد روش نمونه گیری، نمونه گیری در دسترس بوده که حجم نمونه انتخاب شده را ۲۰۰ نفر تشکیل میدهند ابزار مورد استفاده در این پژوهش دو پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون ۱۹۵۷ و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت SEI است در این پژوهش از روش های آمار توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است، که در تحلیل توصیفی از جداول و نمودارها بهره گرفته شده و در تحلیل استنباطی از آزمونهای همبستگی پیرسون در نرم افزار spss۲۲ به کار رفته است یافته ها پیرامون دو متغیر مدنظر، نشان میدهد عزت نفس میتوانند اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه مذکور را پیشبینی کند، همچنین عزت نفس نیز با اضطراب امتحان در این نمونه آماری رابطه غیرمستقیم دارد