نویسندگان:
شرمین اسمعیلی انور1 ، شریف تخشا2 ، صغری نوره3 .2کارشناس علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدرس فرهنگیان ایلام ، ایلام
3دانشجو کارشناسی ارشد، مدیریت آموزشی، دانشگاه باختر ایلام، ایلام
چکیده فارسی: افت تحصیلی یکی از معضلات نظامهای آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان محسوب میشود و با توجه به کمبود منابع مالی و انسانی و استفاده بهینه از امکانات آموزشی از اهمیتی خاص برخوردار است افت تحصیلی یعنی اینکه دانش آموز در هنگام تحصیل بعد از یک دوره موفقیت تحصیلی به تدریج ظرفیت یادگیری او کاهش یافته و یا تکرار پایه داشته باشد به طوری که نمرات او نسبت به ماه قبل یا سالهای قبل سیر نزولی داشته باشد و در کل کاهش عملکرد درسی و تحصیلی دانش آموز از سطح رضایت بخش و مطلوب به سطح نامطلوب است افت تحصیلی علاوه بر ضررهای جبران ناپذیری که از نظر فردی و خانوادگی دارد باعث به هدر رفتن بودجه آموزش و پرورش نیز میشود این مساله هر ساله هزینه های سنگینی به بار میآورد و دورنمای پیشرفت و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور را مبهم میسازد براساس مطالعات انجام شده این مشکل هرساله در حال افزایش میباشد و بسیاری از دانش آموزان از پس محتوای آموزشی طراحی شده بر نمی آیند