نویسندگان:
مجید محمود علیلو1 ، مریم صبحی2 ، یلدا دلیل صفائی3 ، آذین دلیل صفائی4 .1tabriz university
2کارشناس روانشناسی تربیتی، تهران دانشگاه تهران دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،
3کارشناس معماری، سمنان دانشگاه سمنان دانشکده معماری و شهرسازی
4کارشناس شهرسازی، سمنان دانشگاه سمنان دانشکده معماری و شهرسازی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر طراحی معماری داخلی فضای آموزشی بر میزان انگیزه در فرایند یادگیری کودکان پیش دبستانی است با توجه به پژوهش صورت گرفته میتوان فضای آموزشی رابه نحوی طراحی کرد که انگیزش کودک جهت کنجکاوی نسبت به دنیای ناشناخته خود ارتقا و قدرت یادگیری او افزایش یابد تحلیل داده ها بر اساس آمار توصیفی است مطالعه عوامل انگیزشی در فرایند یادگیری کودکان با آزمون نگرشسنجی والدین کودکان پیش دبستانی صورت گرفته است روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از یک جامعه آماری مشخص است نکته حائز توجه در این پژوهش توجه به یکپارچگی تاثیر عناصر معماری داخلی بر فرایند های ذهنی کاربر است نتیجه پژوهش حاضر نشان می دهند پارامترهای طراحی معماری داخلی ازجمله متریال، چیدمان، رنگبندی، نورپردازی و می تواند در یک محیط آموزش پیشدبستانی بر یکی از اصلی ترین عناصر آموزشی در کودکان که انگیزه در یادگیری است، تاثیر به سزایی داشته باشد