نویسندگان:
مهدی عرب زاده1 ، شهرام رنجدوست2 ، سعید دولتی3 .1Kharazmi University
2دکترای برنامه ریزی درسی، هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مرند
3دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی:
چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین رابطه بین مشکلات رفتاری و عزت نفس با مشکلات یادگیری دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان سراب می باشد جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان سراب به تعداد ۶۰۷۶ نفر می باشد حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان تعداد ۳۶۲ نفر از دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان سراب انتخاب شدند روش نمونه گیری در این پژوهش، تصادفی چند مرحله ای بود به این صورت که از بین دانش آموزان دختر، به عنوان نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند ابزار مورد استفاده در این تحقیق شامل پرسشنامه های مشکلات رفتاری، عزت نفس و مشکلات یادگیری بود برای تجزبه و تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد یافته های پژوهش نشان دادند که بین مشکلات رفتاری با مشکلات یادگیری نارساخوانی، اختلال ریاضی و نارسانویسی دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان سراب رابطه وجود دارد بین عزت نفس با مشکلات یادگیری نارساخوانی، اختلال ریاضی و نارسانویسی دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان سراب رابطه وجود دارد همچنین مشکلات رفتاری و عزت نفس می تواند مشکلات یادگیری نارساخوانی، اختلال ریاضی و نارسانویسی دانش آموزان متوسطه دوره اول شهرستان سراب را پیش بینی کند با توجه به یافته های پژوهش حاضر، پیشنهاد می شود آموزش و پرورش، برگزاری کارگاه های توجیهی برای دانش آموزان، دبیران و اولیای آنها را در خصوص راه های افزایش عزت نفس و کاهش مشکلات رفتاری و یادگیری در دانش آموزان را در سرفصل های کاری خود قرار دهد