نویسندگان:
جهانگیر شعبان1 ، صبا اصلان آبادی2 ، وحید عبدالمنافی3 .1Department of psychology, Roudehen Branch , Islamic Azad University , Roudehen , Iran.
2دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
3دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: در این پژوهش به بررسی رابطه بین کمال گرایی و سرسختی با انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مدارس تیز هوشان، دوره دوم متوسطه شهرستان تبریز پرداخته شد جامعه آماری پژوهش حاصل را کلیه دانش آموزان شاغل به تحصیل در دوره دوم تحصیلی دبیرستان دختر و پسر را تشکیل داده است تعداد آنها ۴۲۵ نفر است و نمونه گیری به غیرتصادفی و دردسترس انجام گرفت و ۲۰۰ نفر از دانش آموزان را تشکیل داده است داده ها پس از جمع آوری وارد نرم افزار spss ۲۵ شدند و تحلیل شدند پس از اثبات نرم بودن توزیع داده ها از همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه استفاده شد رابطه بین تمرکز بر اشتباه، هدفمندی، معیار بالا برای دیگران با انگیزه پیشرفت تحصیلی به ترتیب ۰/۵۲، ۰/۶۵، ۰/۵۳ در سطح ۰/۰۱ معناداری و این رابطه برای انگیزه پیشرفت تحصیلی با نظم و سازماندهی، ادراک فشار از والدین و نمره کل کمالگرایی در سطح ۰/۰۵ معناداری به ترتیب ۰/۴۲، ۰/۳۲، ۰/۶۱ هست بعلاوه ،رابطه بین انگیزه پیشرفت تحصیلی با سرسختی در سطح ۰/۰۵ معناداری برابر با ۰/۴۲ هست با توجه به این نتایج میبایست در مدارس تیزهوشان مداخلاتی برای کمال گرایی وسرسختی تدوین شود تا بر انگیزه پیشرفت تحصیلی آنها را تحت تاثیر قرار میدهد