نویسندگان:
خدیجه ابوالمعالی الحسینی1 ، محسن حیدری2 ، امیر قره جه لو3 .1Department of psychology, Tehran North Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2کارشناسی ارشد ریاضی محض گرایش آنالیز، دبیر، کد پرسنلی: ۵۷۹۸۰۱۹۴
3کارشناسی ارشد ریاضی محض گرایش آنالیز ، دبیر، کد پرسنلی: ۵۷۹۸۰۸۶۲
چکیده فارسی: با بهره گیری از روشهای فعال یادگیری که شامل فعالیتهای گروهی، بازیهای ریاضی، سوالات آزاد و فناوریهای آموزشی میشود، میتوان به بهبود تفکر انتقادی و خلاقیت دانش آموزان کمک کرد و توانمندیهای فردی و اجتماعی آنها را در زندگی تقویت نمود با این حال، استفاده از این روشها چالشهایی را به همراه دارد که لازم است به آنها پرداخته شود برای غلبه بر این چالشها، معلمان میتوانند از راهکارهایی همچون تعیین اهداف و انتظارات دقیق و شفاف، تدریس با مثالهای واقعی، ارائه بازخورد مناسب و به موقع، بهره گیری از فناوریهای آموزشی، تدریس چندرسانه ای، ارتباط موثر با خانواده ها، تشویق به پرسش و پاسخ و ترغیب به خودآموزی استفاده کنند با اجرای این راهکارها، به بهترین نتیجه در یادگیری ریاضیات دست یافته و دانش آموزان برای موفقیت در زندگی آماده میشوند در این مقاله، به بررسی روشهای فعال یادگیری در آموزش ریاضیات و چالشهای مرتبط پرداخته شده است سپس راه حلهای معلمان برای بهره گیری از این روشها به طور جامع بررسی شده است با توجه به یافته ها و نتایج تحقیقات، استفاده از روشهای فعال یادگیری میتواند به بهبود یادگیری و تواناییهای دانش آموزان در زندگی کمک کند بنابراین، معلمان باید با بهرهگیری از راهحلهای ارائه شده، بهترین نتایج را در تدریس ریاضیات به دست آورند