نویسندگان:
نسرین عزیزیان کهن1 ، جواد افشین2 ، یعقوب افشین3 ، زهرا یعقوبی4 ، منوچهر قبادی5 .1Department of Sports Management, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش خراسان شمالی
3کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش خراسان شمالی
4کارشناس علوم اجتماعی آموزش و پرورش خراسان شمالی
5کارشناس ادبیات، آموزش و پرورش خراسان شمالی
چکیده فارسی: آموزش مهارت های زندگی ، فرد را برای غلبه بر تنش ها و مشکلات پیش رو آماده می کند منظور از مهارت های زندگی آن نوع تواناییهای شناختی، عاطفی و عملی است که برای موفقیت و احساس شادمانی در زندگی روزمره و معمول مورد نیاز می باشد آموزش مهارت های زندگی به فرد کمک می کند که خود را بشناسد ، بتواند دیگران را درک و روابط موثری را با آنها ایجاد نماید، هیجان های منفی و استرس های روزمره خود را شناسایی کرده و آنها را تحت کنترل درآورد به شیوه ای موثر مشکلات خود را حل کرده و تصمیم های مناسبی را اتخاذ نماید پژوهش ها نشان داده است که آموختن مهارت های زندگی به مردم ، بویژه جوانان و نوجوانان ، تاثیر قابل توجهی در سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از بسیاری مشکلات ناشی از رفتار نامناسب دارد استفاده از اصطلاح ” مهارت زندگی“ بر این نکته دلالت دارد که آموزش چنین مواردی باید با تمرین و کار عملی همراه باشد هدف نهایی از یادگیری مهارت های زندگی ایجاد تغییرات مثبت در زندگی است برای یاد گیری مهارت ها ی اساسی زندگی و ایجاد تغییر نیاز داریم ذهن و فکر خود را برای تغییر آماده کنیم تا اولا اشتیاق به تغییر زندگی در ما بوجود بیاید و دوما انتظار تغییرات ایجاد شده در آینده را داشته باشیم خودآگاهی، توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات ، نقاط ضعف و قوت ، توانایی ها و ناتوانایی ها می باشد بهترین روش برای قوی کرد ن خودآگاهی آن است که یاد بگیریم از نقاط قوت و تواناییهای خود استفاده کرده تا نقاط ضعفمان را بهبود بخشیم