نویسندگان:
محمدرضا رادمرد1 ، سهیلا وجدانی2 ، فرزانه بیژنی3 ، ویدا کربلایی4 .1imam khomeini university
2دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3کارشناسی ارشد دانشگاه آزادواحد دهاقان، دانشکده مدیریت ،گروه آموزشی مدیریت دولتی گرایش مدیریت
4کارشناسی ارشد، دا نشگاه آزادواحد ا لکترونیکی ،روانسنجی رشته روا نسنجی گرا یش سنجش و ا ندازه گیری
چکیده فارسی: هدف تحقیق حاضر آموزش فرزندپروری مبتنی بر شفقت به والدین بر بیش فعالی و پرخاشگری کودکان پیش دبستان بود این پژوهش از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی وروش گردآوری داده از نوع تحقیقات نیمه تجربی به صورت پیش آزمون وپس آزمون در دو گروه آزمایش وگواه بود جامعه پژوهش تمام نوآموزان پیش دبستانی شهر اصفهان بودند که درسال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰در شهر اصفهان در پیش دبستانی ثبت نام کرده بودند در این پژوهش ۴کلاس وتعداد۶۰ نفربه روش نمونه گیری تصادفی انتخاب، به صورت تصادفی درگروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند وگروه آزمایش۸ جلسه تحت آموزش به شیوه سخنرانی قرارگرفتند سپس تاثیر آنها بر شفقت به والدین بر بیش فعالی و پرخاشگری و ابعاد آن بررسی و اندازه گیری شد؟ ، برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه کانرز سال۱۹۹۹ویژه والدین، استفاده گردید این پرسش نامه دارای روایی سازه یوده و پایایی آن به روش کرانباخ ۰/۸۶بوده است۰یافته های بدست آمده از تحلیل کوواریانس آنکوا نشان دادبین میانگین های تعدیل شده نمرات بیش فعالی و پرخاشگری ، کنترل و تنظیم رفتار ،کاهش خشم ،مشکلات ارتباطی، کودکان پیش دبستان برحسب عضویت گروهی گروه آزمایش وکنترل تفاوت معناداری وجود دارد همچنین یافته ها نشان داد که بین نمرات پس آزمون گروه های آزمایشی و کنترل با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی سن ، شغل مادر و تحصیلات مادر تفاوت معنی داری وجود ندارد