نویسندگان:
کریستینه سروب آرزومانیان1 ، محمدباقر عادل2 ، فاطمه کردعلی3 ، ناهید فراهانی4 ، رضا آبار5 .1Islamic Azad University
2کارشناسی ارشد روانشناسی مثبتگرا، دانشگاه ق رآن و حدیث قم، طلبه سطح ۳ حوزه علمیه قم
3طلبه سطح ۳ رشته تفسیر و علوم قرآن، حوزه علمیه حضرت زینب س، شهرستان رفسنجان استان کرمان
4کارشناسی ارشد زیست شناسی، گرایش فیزیولوژی گیاهی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
5کارشناسی ارشد علوم قرآنی، دانشگاه علوم قرآنی زابل
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی به خانواده بر سلامت روان دانش آموزان مدارس دولتی شهر قم می باشد روش تحقیق ، شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و گواه بود جامعه پژوهش مورد نظر در این تحقیق را ۳۰۰ نفر از دانش آموزان مدارس دولتی شهر قم که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ در مدارس این شهر مشغول به تحصیل تشکیل داده است که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ۳۰ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند جهت جمع آوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ ۱۹۷۲ و پکیج آموزشی مهارتهای زندگی به خانواده رهنما ۱۳۹۵، استفاده شده است روایی پرسشنامه ها توسط صاحب نظران تایید شد و پایایی پرسشنامه با توجه به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر، ۸۳/۰ به دست آمد برای تجزیه و تحلیل از روشهای آماری توصیفی و آمار استنباطی تی مستقل ، تی وابسته و کواریانس ، استفاده شد یافته های پژوهش نشان داد که ، آموزش مهارتهای زندگی به خانواده بر سلامت روان دانش آموزان مدارس دولتی شهر قم ، نقش مثبت و معنی داری معناداری دارد