نویسندگان:
میلاد حیدریان1 ، نادر شهامت2 ، سمیه سهرابی3 ، الهام خوشخو4 ، فاطمه قاسم پور رستاقی5 .2استادیار بخش مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
3دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
4کارشناسی ارشد ریاضی، دانشگاه پیام نور شیراز
5کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، پیام نور فسا
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر و موانع فضای مجازی در شکل گیری هویت کودکان پیش دبستانی با نگاه به شخصیت آینده این کودکان صورت گرفته است این مقاله بصورت مروری کتابخانه ای نگارش شده است نتایج بدست آمده از ورود فضای مجازی به زندگی روزمره افراد شاهد شکل گیری نوع جدیدی از شخصیت های اجتماعی توام با هویت مجازی هستیم فضای مجازی جدا از تمام خدمات و نکات مثبت از جمله ارتباط و همگرایی در محیط اجتماعی و سرعت بخشیدن در کارها و کمک به تصمیم گیری سریع و بدون نقص، آثار منفی و تهدید کننده ای نیز بر شکل گیری اخلاق و هویت کودکان ایجاد نموده است تخریب برخی از ارزش ها، هنجارها و امنیت اخلاقی و هویتی کودکان نظیر بی اعتمادی به افراد، انزواطلبی، فریب و دروغ، عدم همدلی با جامعه و انعطاف پذیری هویتی شده است در جلوگیری از بسیاری از سو استفاده ها و بزهکارای اجتماعی از کودکان، در وهله اول خانواده و دوم آموزش و پرورش نقش بسیار پر رنگ و کلیدی در شکل گیری هویت و همچنین آموزش و آگاه سازی کودکان در استفاده از فضای مجازی بر عهده دارند که چگونه از شکل گیری هویت واقعی کودکان و به دور از تاثیر گرفتن از فضای مجازی اقدام نمایند که در آینده جامعه ای با افراد مستقل، اجتماعی محور و مسئولیت پذیر داشته باشیم