نویسندگان:
معصومه پورمحمدرضای تجریشی1 ، سکینه غلامی2 ، سمیه غلامی3 .2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران:
3عضو هیئت علمی، مجتمع آموزش عالی لارستان، لارستان، ایران:
چکیده فارسی: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه دانشجویان موفق و ناموفق کارشناسی نسبت به دروس عمومی دانشگاه در مجتمعاموزش عالی لارستان در سال ۱۳۹۹ انجام گرفت روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و به رویکرد کیفی و با استفادهاز روش پدیدارشناسی انجام گرفت جامعه مورد مطالعه، شامل دانشجویان موفق و ناموفق ترم چهار به بالا که تعداد ۲۲ نفراز طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند روش اصلی گرداوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاری بود داده های به دستامده از افراد نمونه، با استفاده از روش هفت مرحله ی کلایزی تجزیه و تحلیل شد که در نهایت داده های به دست امده ازدانشجویان موفق در ۷ مضمون اصلی و ۱۰ زیرمضمون و دانشجویان ناموفق در ۶ مضمون اصلی و ۱۱ زیرمضمون طبقه بندیشدند، سه مورد از مضامین ضعف محتوا، روش های نوین تدریس و افزایش اطلاعات عمومی در بین این دو گروه مشترک بود نتایج این پژوهش نشان می دهد که در حال حاضر با وجود تاثیر مثبت این دروس در برخی از زمینه ها هنوز بسیاری ازدانشجویان از دروس عمومی در موضوعاتی همچون محتوا، روش تدریس، تعداد دروس، تعامل با اساتید ناراضی هستند،بنابراین بازبینی این دروس الزامی به نظر می رسد از جمله راهکار کیفیت بخشی به دروس عمومی شامل: به روز و نزدیککردن محتوای دروس عمومی با خواسته های دانشجویان و جامعه، استفاده اساتید دروس عمومی از شیوه های جدید تدریس، استفاده از روش های نوین اموزشی مانند روش مشارکتی، مثال زدن، استفاده از پاور پواینت در هنگام تدریس، گفتن مباحثیخارج از کتاب می تواند باشد