نویسندگان:
پروانه محمدی1 ، محمد شکری2 ، شیما معزی3 .1Shiraz University
2کارشناس ارشد روانشناسی، موسسه آموزش عالی طلوع مهر، قم
3کارشناس مهندسی تکنولوژی نرم افزار
چکیده فارسی: دانایی بر اساس تحقیق و پژوهش، به تولید علم و پیشرفت کشور منجر می گردد هدف اصلی از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین نگرش به پژوهش، هوش هیجانی و سلامت روان می باشد این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بوده و به روش میدانی صورت پذیرفته است جامعه آماری شامل دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته روان شناسی دانشگاه آزاد کرج می باشند ۴۶۰=N که براساس جدول مورگان، نمونه ای به حجم ۲۱۵ نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار اندازه گیری شامل سه مقیاس استاندارد نگرش به تحقیق پاپاناستاسیو ۲۰۰۵ ، هوش هیجانی شات و همکاران ۱۹۹۸ و سلامت روان گلدنبرگ ۱۹۷۲ بود پایایی پرسشنامه ها با روش آلفای کرونباخ سنجیده و به ترتیب برابر با ۰/۹۱، ۰/۹۱۹، و ۰/۹۰ به دست آمد داده های آماری توسط نرم افزار SPSS و استفاده از آزمون های آماری اسمیرنوف کلوموگروف، ضرایب همبستگی پیرسون و اسپیرمن و همچنین رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته های پژوهش حاکی از آن است که نگرش به پژوهش با هوش هیجانی، رابطه ای مثبت و معنادار دارد و همچنین بین نگرش به پژوهش و خرده مقیاس های هوش هیجانی رابطه ی معناداری وجود دارد، در حالی که نگرش به پژوهش با سلامت روان، رابطه ای معکوس دارد و رابطه ی بین نگرش به پژوهش و خرده مقیاس های سلامت روان، معنادار نیست با توجه به یافته های پژوهش، پیشنهاداتی از سوی پژوهشگران نیز ارائه شده است