نویسندگان:
اتنا توکلیان1 ، نرگس سعدی قوجه بیگلو2 ، معصومه مقیمی3 ، حسین قاسم پور4 .2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، نسیبه تهران، ایران
3عضو هیئت علمی ، دانشگاه فرهنگیان، نسیبه تهران، ایران
4عضو هیئت علمی ، دانشگاه فرهنگیان، نسیبه تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف « بررسی عناصر برنامه درسی مطالعات اجتماعی بر اساس شایستگی های پایه در سند برنامه درسی ملی »، انجام شد روش پژوهش، توصیفی و روش جمع آوری داده ها سندکاوی کتاب های درسی با روش کدگذاری کوربین و اشتراوس بود جامعه و نمونه پژوهش کتب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بودند ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتاب های درسی بر اساس شایستگی های پایه برنامه درسی ملی بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان دفتر تالیف کتب درسی و متخصصان برنامه درسی تایید شد یافته ها نشان داد که از مجموع ۱۳۱۱ فراوانی شناسایی شده مرتبط با شایستگی های پایه برنامه درسی ملی در چهار کتاب، سهم هر یک از پایه های سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب ۱۹۲ ،۳۳۶ ، ۳۶۳ و ۴۲۰ مورد بود از نظر توزیع فراوانی شایستگی های پایه در محور علم، عمل،ایمان، اخلاق و تعقل، علم با ۶۰۳ مورد بیشترین فراوانی و محور ایمان با ۹۴ مورد کمترین فراوانی را به خود اختصاص داد همچنین محور عمل ۲۵۶ مورد فراوانی، اخلاق ۲۰۳ فراوانی و تعقل ۱۵۵ مورد فراوانی را داشتند