نویسندگان:
سارا شهبازی1 ، علی محمدی2 ، محدثه مرادی3 ، محمد مهدی مرادی4 .2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،پردیس شهید مطهری،زاهدان
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،پردیس رسالت، زاهدان
4دانشجوی کارشناسی ارشد ریاضی کاربردی_ آنالیز عددی،دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر فهم آسیب های اجتماعی مدارس مناطق مرزنشین ایران بود این پژوهش در پارادایم کیفی انجام گرفته و نوع پژوهش نیز کیفی است همچنین از یافته ها چنین برمی آید که مدارس مناطق مرزی دارای آسیب های اجتماعی فراوانی است گردآوری داده ها به دو روش مصاحبه عمیق و بررسی اسناد صورت گرفت افراد مورد مطالعه برای بخش مصاحبه به شیوه هدفمند و با رعایت قواعد حداکثر تنوع و رسیدن به نقطه اشباع شدگی یا اشباع نظری انتخاب شدند برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه عمیق ، از رویکرد تفسیری تجریدی و برای تحلیل اسناد مورد مطالعه از تحلیل محتوای استقرایی استفاده شد یافته های پژوهش در بخش مصاحبه ها نشان داد که آسیب های اجتماعی مدارس مناطق مرزنشین ، در چهار حیطه مشکلات اقتصادی ، آسیب ها و مشکلات فرهنگی و اجتماعی ، آسیب ها و مشکلات آموزشی و مشکلات مذهبی قابل تشخیص هستند همچنین مقوله های استخراج شده از متن اسناد نیز تا حدودی با نتایج حاصل از مصاحبه ها همخوانی داشتند