نویسندگان:
مهدیه صالحی کمرودی1 ، مژگان فرمانی2 ، نادر شهامت3 ، زهرا زارعی4 .2کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز
3استادیار بخش مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
4دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
چکیده فارسی: اهمیت جایگاه بازی در دوره کودکان بر کسی پوشیده نیست بازی فعالیتی سودمند، فراتر از لذت جویی ساده است و می تواند شکل های متعددی داشته باشد اکثر نظریه های روانشناختی بازی یک فرضیه اساسی دارند و آن اینکه بازی سودمند است و به رشد همه جانبه کودکان کمک می نماید از دیگر سو، مسئولیت پذیری نیز به عنوان مهارتی فردی و اجتماعی حایز اهمیت است فرد دارای ویژگی مسئولیت پذیری می داند که تصمیمات و انتخاب هایش در زندگی فردی بر دیگران و جامعه تاثیرگذار است گرچه مفهوم مسئولیت پذیری فردی بر فرد متمرکز است، اما در بعد وسیع تر یعنی جامعه نیز تاثیرگذار است و در بستر اجتماعی اتفاق می افتد با توجه به اهمیت بازی در دوران کودکی، به نظر می رسد که از این فرصت باید استفاده کرد و در کنار پرورش استعدادها به پرورش مهارت ها و فضیلت های انسانی نظیر مسئولیت پذیری نیز پرداخته شود علاوه بر این، سنین پیش دبستانی و دبستان یک نقطه عطفی در زندگی کودک است بنابراین هدف این پژوهش بررسی جایگاه بازی ها، بویژه بازی های بومی در رشد مسئولیت پذیری کودکان پیش دبستانی است روش مورد استفاده در پژوهش حاضر، مطالعه مروری است؛ بدین صورت که با مراجعه به منابع مکتوب اطلاعات مورد نیاز استخراج می شوند منابع مورد استفاده شامل کتاب ها، مقالات و سایت های اینترنتی معتبر بودند براساس اطلاعات جمع آوری تعداد ۱۲ بازی شناسایی شدند که با توجه به محتوا و شیوه اجرا می توانند در رشد مسئولیت پذیری کودکان موثر باشند از این میان دو بازی بازی دومینو و پچ پچ در گوشی به نظر می رسد تاثیر گذاری بیشتری داشته باشند در نهایت توصیه می گردد تا والدین، مربیان مهدکودک ها و پیش دبستانی ها و متصدیان و برنامه ریزان آموزشی از مجموعه بازی های جمع آوری شده در این مقاله به منظور رشد مهارت های زندگی کودکان، بویژه مسئولیت پذیری بیشتر استفاده نمایند