نویسندگان:
محدثه کارگر1 ، فاطمه نوروزی2 ، مریم دانشمند3 ، فرشته موسوی4 ، فاطمه خوش خواهش5 .1معلم ، آموزگار دبستان
2لیسانس علوم تربیتی، دانشگاه سلمان فارسی شیراز
3معلم ، آموزگار دبستان
4معلم ، آموزگار دبستان
5معلم ، آموزگار دبستان
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش به شیوه مسالهمحور و سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری دروسابتدایی شهر شیراز می باشد جامعه آماری این پژوهش عبارت است از دانش آموزان دخترمدرسه ابتدایی شهر شیراز می باشد که تعداد ۷۲ نفر از آنان به عنوان نمونه آماری به طور تصادفی انتخاب گردیدند تعداد ۳۷ نفر با روش تدریس مساله محور و ۳۵ نفر روش تدریس سخنرانی آموزشدیدند ابزارهای اندازهگیری به کاررفته در این پژوهش شامل آزمون محققساخته پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه نگرشسنج محققساخته جهت اندازهگیری نگرش آزمودنی ها به یادگیری دروس قبل از تدریس و بعد از تدریس میباشد آزمودنی هایپژوهش ابتدا در پیشآزمون نگرشسنج شرکت کرده، بعد از۱۲هفته اجرای تدریس سخنرانی و تدریسمساله محور ، پیشرفت تحصیلی و نگرش به دروس ، بعد از تدریس آنان، مورداندازه گیری واقع گردید جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی مستقل و تی وابسته استفاده گردید نتایج نشاندادند که پیشرفت تحصیلی گروهمساله محور نسبت به گروه سخنرانی بیشتر بوده و تفاوت بین میانگین های آنها معنادار است همچنین نتایج نشان دادند که نگرشهای دانشآموزان گروه مسالهمحور به یادگیری و موضوع درسی در مقایسه با گروه آزمودنی های سخنرانی از تغییرات مثبتتری برخورداراست