نویسندگان:
فهمیه احمدی زاده1 ، نرگس سعدی قوجه بیگلو2 .2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، نسیبه تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف «تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم و چهارم از منظر توجه به شایستگی های پایه» انجام شد روش پژوهش، توصیفی و روش جمع آوری داده ها سندکاوی کتاب های درسی با روش کدگذاری کوربین و اشتراوس بود جامعه ونمونه پژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم و چهارم در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بودند ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم و چهارم بر اساس شایستگی های پایه برنامه درسی ملی بود که روایی صوری و محتواییآن توسط کارشناسان دفتر تالیف کتب درسی و متخصصان برنامه درسی تایید شد یافته ها نشان داد که از مجموع ۵۲۸ فراوانیشناسایی شده مرتبط با شایستگی های پایه برنامه درسی ملی در دو کتاب، سهم هر یک از پایه های سوم، چهارم، به ترتیب ۱۹۲۳۳۶۰ ، مورد بود از نظر توزیع فراوانی شایستگی های پایه در محور علم، عمل،ایمان، اخلاق و تعقل، علم با ۲۲۹ مورد بیشترین ،فراوانی و محور ایمان با ۴۴ مورد کمترین فراوانی را به خود اختصاص داد همچنین محور عمل ۸۸ مورد فراوانی، اخلاق ۷۵ فراوانی وتعقل ۹۵ مورد فراوانی را داشتند یافته ها همچنین نشان داد که در کتاب راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پایه سوم و چهارم، ازمجموع ۳۲ فراوانی شناسایی شده مرتبط با شایستگی های پایه برنامه درسی ملی در دو کتاب راهنمای معلم ، سهم هر یک از پایه های سوم، چهارم، به ترتیب ۱۸،۱۴ مورد بود از نظر توزیع فراوانی شایستگی های پایه در محور علم، عمل،ایمان، اخلاق و تعقل عمل با ۱۰ مورد بیشترین فراوانی و محور تعقل، ایمان و اخلاق با فراوانی ۴ ۴ و ۵ مورد کمترین فراوانی را به خود اختصاص داد همچنین محور علم ۹ مورد فراوانی، را داشت