نویسندگان:
نسترن حبیبی1 ، نرگس سعدی قوجه بیگلو2 .2دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، نسیبه تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف «جایگاه شایستگی های پایه در کتب مطالعات اجتماعی پنجم و ششم دوره ابتدایی» انجام شد روش پژوهش، توصیفی و روش جمع آوری داده ها سندکاوی کتاب های درسی با روش کدگذاری کوربین و اشتراوس بود جامعه و نمونهپژوهش کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم و ششم در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ بودند ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم و ششم بر اساس شایستگی های پایه برنامه درسی ملی بود که روایی صوری و محتواییآن توسط کارشناسان دفتر تالیف کتب درسی و متخصصان برنامه درسی تایید شد یافته ها نشان داد که از مجموع ۷۸۳ فراوانیشناسایی شده مرتبط با شایستگی های پایه برنامه درسی ملی در دو کتاب، سهم هر یک از پایه های پنجم و ششم، به ترتیب ۳۶۳ و۴۲۰ مورد بود از نظر توزیع فراوانی شایستگی های پایه در محور علم، عمل،ایمان، اخلاق و تعقل، علم با ۳۷۴ مورد بیشترین فراوانیو محور ایمان با ۵۰ مورد کمترین فراوانی را به خود اختصاص داد همچنین محور عمل ۱۶۸ مورد فراوانی، اخلاق ۱۳۱ فراوانی و تعقل۶۴ مورد فراوانی را داشتند یافته ها همچنین نشان داد که در کتاب راهنمای معلم مطالعات اجتماعی پایه پنجم و ششم ، از مجموع۴۳ فراوانی شناسایی شده مرتبط با شایستگی های پایه برنامه درسی ملی در دو کتاب راهنمای معلم ، سهم هر یک از پایه هایپنجم و ششم ، به ترتیب ۱۸ و ۲۵ مورد بود از نظر توزیع فراوانی شایستگی های پایه در محور علم، عمل،ایمان، اخلاق و تعقل، علمبا ۱۹ مورد بیشترین فراوانی و محور تعقل و ایمان با فراوانی ۴ مورد کمترین فراوانی را به خود اختصاص داد همچنین محور عمل ۹مورد فراوانی و اخلاق ۷ مورد فراوانی را داشت