نویسندگان:
مژده میرزایی1 ، فریبا عزیزی2 ، مرضیه خالدی3 .2کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی دانشگاه ازاد یزد
3کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی دانشگاه ازاد یزد
چکیده فارسی:
هدف از پژوهش حاضر آموزش انعطاف پذیری شناختی و بررسی اثربخشی آن بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر یزد بود روش پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ۱۴۰۱ بودند که ۳۰ نفر از آن ها به عنوان نمونه آماری به روش در دسترس انتخاب گردیدند ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک در سال ۱۹۹۶ بود روایی پرسشنامه به تایید رسید و پایایی آن برابر با ۸۷/۰ به دست آمده است آموزش انعطاف پذیری شناختی در ۸ جلسه ۶۰ دقیقه ای ارائه گردید به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد و نتایج حاصله نشان داد که آموزش انعطاف پذیری شناختی باعث کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی می گردد در مورد مولفه های ترس از ارزیابی توسط دیگران، ترس از صحبت کردن در جمع، ترس از انزوای اجتماعی و ترس از آشکار شدن علایم اضطراب، آموزش انعطاف پذیری شناختی بر بهبود این مولفه ها معنادار بوده و توانسته است آن را در دانش آموزان، کاهش دهد ۰۵/۰>P اما در مولفه ترس از بیگانگان، آموزش ها نتوانسته است که نمرات آن ها را در گروه آزمایش نسبت به قبل کاهش دهد ۰۵/۰