نویسندگان:
سمیرا شاه اویسی1 ، بهمن شریفی2 ، میثم فتحی3 ، ناصر بیژنی4 ، بهنام محمودی نسب5 .2کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، ایران
3کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، ایران
4کارشناسی، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بحرالعلوم، شهرکرد، ایران
5کارشناسی، علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بحرالعلوم، شهرکرد، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر حل مسائل اجتماعی و تحمل آشفتگی و خودکارآمدی در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان لردگان صورت گرفت طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل می باشد افراد مورد مطالعه در این پژوهش ۳۰ نفر از دانش آموزان دختر می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند گروه آزمایش در ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقه ای، مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت نمود و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی جینکز و مورگان ،۱۹۹۹ ، مقیاس تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر، ۲۰۰۵ و حل مسائل اجتماعی دزوریلا و همکاران ، ۲۰۰۲ بود یافته های پژوهش نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، برخودکارآمدی، تحمل آشفتگی و حل مسائل اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان لردگان تاثیر معناداری دارد