نویسندگان:
محمدرضا مسجدسرایی1 ، حسین ترکمانی2 ، سلیمه آنه بردی پور قزل3 ، فاطمه عنایت نژاد4 ، نجمه گشتاسبی5 .2دکتری روانشناسی، استاد مدعو،واحد گنبدکاووس،دانشگاه غیرانتفاعی شمس،گنبد کاووس،ایران
3دانشجوی لیسانس روانشناسی، واحد گنبدکاووس، غیرانتفاعی شمس،گنبد کاووس،ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد گنبدکاووس، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی شرق گلستان،گنبدکاووس،ایران
5دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،واحد شیراز، آزاد اسلامی،شیراز،ایران
چکیده فارسی: زمینه و هدف: هیجانات نبض رفتار و پیام هیجانی زیستی است که نخستین پیام های رفتاری و ذهنی را در اختیار افراد قرار می دهد ضعف و نقص در هیجانات می تواند افراد را مستعد رفتارهای نامعقول و خطر ساز نماید از این جهت هدف این پژوهش بررسی ارتباط سبک های فرزندپروری با تنظیم شناختی هیجان است روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی و روش تحقیق توصیفی تحلیلی از نوع همبستگی بود جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر مدارس گنبد کاووس در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای تعداد ۵ مدرسه و ۲۰۰ دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه های شیوه های فرزندپروری بامریند، ۱۹۹۱ ، نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی، کراج و اسپین هوون، ۲۰۰۱ بود برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ در سطح معناداری ۰۵/۰ استفاده شد یافته ها: نتایج همبستگی بین سبک سهل گیرانه ۰۰۱/۰>, p ۴۹۱/ ۰R= ، مقتدرانه ۰۰۱/۰>, p ۵۲۳/ ۰R= و استبدادی ۰۰۱/۰>, p ۴۰۶/ ۰R= با تنظیم شناختی هیجان ۰۰۱/۰>, p ۴۷۵/ ۰R= بود همچنین نتایج تحلیل رگرسیون خظی چندگانه در سبک سهل گیرانه ۰۰۱/۰>, p ۲۰۳/ ۰B= ، مقتدرانه ۰۰۱/۰>, p ۲۷۴/ ۰B= ، استبدادی ۰۰۱/۰>, p ۱۹۳/ ۰B= و تنظیم شناختی هیجان ۰۰۱/۰>, p ۳۱۵/ ۰B= به دست آمد نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، با استفاده از سبک های فرزندپروری صحیح می تواند دانش آموزان را در داشتن تنظیم شناختی هیجانی مناسب یاری کرد