نویسندگان:
طیبه لطفیان1 ، احسان دستورانی2 .2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان واحد علامه طباطبایی سبزوار
چکیده فارسی: رنگ به عنوان یکی از عوامل محیطی مطرح می باشد که تاثیر زیادی بر ادراک و رفتار و یادگیری دانش آموزان دارد در جریان این پژوهش، سعی بر بررسی تاثیر رنگ بر یادگیری دانش آموزان پایه چهارم شهر جغتای و روانشناسی رنگ ها و تاثیر رنگ بر رفتار و یادگیری آنها پرداخته شده است بخشی از نظرات افراد درباره ی موضوع، مورد بررسی قرار گرفته است جامعه آماری ۱۳۶ دانش آموز پایه چهارم شهر جغتای که مشغول به تحصیل هستند، می باشد نمونه ای به تعداد ۲۰ دانش آموز به منظور بررسی دقیقتر، به صورت تصادفی انتخاب شدند به منظور شناخت ماهیت و روانشناسی رنگ ها، مقالاتی با کلید واژه های رنگ، دانش آموز و یادگیری از پایگاه های معتبر داخلی انتخاب شد نتیجه نشان می دهد که رنگ یکی از تاثیرگذارترین عامل در فرایند یادگیری دانش آموزان است رنگ باید به عنوان یکی از راه های اصلی ارتقای سلامت روانی، ادراک، رفتار و عامل مهم در یادگیری دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد