نویسندگان:
خلف کریمی پور1 ، کامبیز ملکاری2 ، سحر ملکری3 ، سیران عبداله پوری4 ، مژگان ملکری5 .11- دانش آموخته مقطع دکتری، دانشگاه عدالت، حقوق خصوصی.
2کارشناسی ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند
3کارشناسی تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
4کارشناسی مهندس نرم افزار، دانشگاه آزاداسلامی واحد سردشت
5کارشناسی حسابداری، دانشگاه پیام نور مهاباد
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی آموزش راهبردهای یادگیری برای دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش پرداخته، و متخصصان آموزش و پرورش، دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری با هوش را به سه گروه طبقه بندی کرده اند که این گروه ها نیاز به برنامه های خاص کودکان باهوش و با استعداد و همچنین آموزش ویژه برای بهبود ناتوانی یادگیری خود دارند آموزش راهبردهای یادگیری یک پیشنهاد انطباقی برای استفاده دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری باهوش و روشی برای افزایش و استفاده از توانایی ها و نقاط قوت این دانش آموزان است که هنوز نتوانسته اند با ناتوانی شان سازگاری حاصل کنند راهبردهای یادگیری به این دانش آموزان کمک می کند تا به هنگام یادگیری و دانستن مطالب، پیشرفت خود را زیر نظر بگیرند و میزان تسلط خودشان را بر مطالبی که خوانده اند بسنجند و از طرف دیگر روش های کنترل و نظارت بر یادگیری خود را بدانند در این مقاله سعی شده است با معرفی دانش آموزان باهوش دارای ناتوانی یادگیری و ارائه صفات وخصوصیات رفتاری و تحصیلی آنان سعی در شناسایی این گروه از دانش آموزان در مدارس شود تا با ارائه راهبردهای یادگیری ویژه بتوان آنان را در رسیدن و شکوفا کردن استعدادها و توانایی های بالقوه و هوش بالایشان یاری کرد