نویسندگان:
معصومه مقیمی فیروز آباد1 ، فاطمه عطایی2 ، سیما پنهانی3 ، جاهد الماسی4 .1استادیار گروه علوم تربیتی مرکز نسیبه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2لیسانس حسابداری
3لیسانس زبان انگلیسی
4دکتری زبان و ادبیات
چکیده فارسی: با همه گیری ویروس کرونا بسیاری از خانواده ها نگران روند تحصیلی و آینده فرزندان خود بودند زیرا دانش آموزان دیگر نمی توانستند به صورت حضوری به مدارس بروند و تحت نظر معلمان خود در فضای مدرسه آموزش ببینند و این مسئله باعث اضطراب و استرس در دانش آموزان و والدین شده بود اما با استفاده از آموزش الکترونیک و به کارگیری تکنولوژی های آموزشی و برنامه های مجازی مختلف، آموزش و یادگیری دانش آموزان به مانند قبل ادامه یافت و معلمان و والدین دریافتند که آموزش مجازی تا چه حد می تواند کاربردی و تاثیر گذار باشد پس از آن با حضوری شدن مدارس بسیاری از دانش آموزان علاقه و اشتیاق خود را به ادامه یافتن آموزش مجازی نشان دادند و این موضوع سبب شد تا معلمان به تکاپو افتاده و توانایی های خود را در تدریس مجازی و غیر حضوری تقویت کنند روان شناسان و محققان علوم تربیتی نیز سبک های یادگیری مختلفی را برای آموزش مجازی ارائه دادند اما در این میان مضرات و آسیب های احتمالی نیز وجود دارد که در صورت عدم آگاهی و ناتوانی معلمان و خانواده ها ممکن است برای دانش آموزان اتفاق بیفتد در این مقاله تلاش می کنیم تا با بررسی اهمیت آموزش مجازی و غیر حضوری و روش های نوین آن برای دانش آموزان و معلمان به نتایج قابل توجهی برسیم