نویسندگان:
احمد داودی فر1 ، سرور صارمی فر2 .1دانشجوی دکتری ، گروه مدیریت دولتی ، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش تفکر انتقادی بر خودکارآمدی و خلاقیت دانش آموزان دختر ناحیه ۲ زاهدان بود روش پژوهش آزمایشی از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر ابتدایی ناحیه ۲ زاهدان تشکیل دادند از میان آنها ۴۰ نفر از دانش آموزان دختر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله انتخاب شدند و در دو گروه یک گروه کنترل و یک گروه آزمایش آموزش تفکر انتقادی ۲۰ و ۲۰ نفر کنترل جایگزین شدند گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقه ای، تحت آموزش تفکر انتقادی قرار گرفتند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های میجلی و همکاران ۲۰۰۰ و خلاقیت عابدی ۲۰۰۱ استفاده شدند داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند نتایج نشان داد که آموزش تفکر انتقادی تاثیر معناداری بر خود کارآمدی تحصیلی دانش آموزان داشت ۰۰۱/۰> = p همچنین نتایج نشان داد که پرورش تفکر انتقادی تاثیر معناداری بر خلاقیت دانش آموزان دختر داشت ۰۰۱/۰> = p