نویسندگان:
جواد محرابی1 ، محبوبه روشن دل2 ، نرجس خاتون ذبیحی حصاری3 .1استادیار ، گروه مدیریتدولتی، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی ، دانشگاه پیام نور تربت حیدریه ، ایران
3استادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش معکوس بر راهبردهای مقابله ای و عزت نفس دانش آموزان انجام شد در این بررسی از روش پژوهش شبه آزمایشی، طرح دوگروهی با پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد؟جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر مشهد در سال ۱۴۰۱ ۱۴۰۲تشکیل میدادند از این جامعه، تعداد ۳۴ نفر به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل هر گروه ۱۷ نفر جایدهی شدند؟ ابزارهای پژوهش و گردآوری داده ها عبارت بودند از مقیاس راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر CISS و مقیاس عزت نفس کوپراسمیت SSE ابتدا همه نمونه ها به مقیاس های مذکور، پاسخ دادند سپس آموزش معکوس برای گروه آزمایش در ۲۴ جلسه ۷۰ دقیقه ای در طول ۲ ماه، اجرا شد در پایان، پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و آمار توصیفی تحلیل کواریانس چند متغیره و تک متغیره به کمک نرم افزار SPSS نسخه ۲۴ انجام شد؟ نتایج نتایج پژوهش نشان داد آموزش معکوس، به طور معناداری بر کاهش راهبردهای مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی و همچنین بر افزایش راهبردهای مقابله ای مسئله مدار و عزت نفس گروه آزمایش، موثر بوده است بنابراین میتوان با استفاده از آموزش معکوس، راهبردهای مقابله ای و عزت نفس دانش آموزان را بهبود بخشید