نویسندگان:
مصطفی غفاری ساروی1 ، رسول ابراهیمی زنگکانی2 .1استادیار جامعهشناسی سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) (نویسنده مسئول)
2کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی،دبیر آموزش و پرورش
چکیده فارسی: زبان به عنوان یک پدیده فردی و اجتماعی زندگی انسان را احاطه کرده است و او را از دیگر حیوانات متمایز میکند در جوامع انسانی، زبان به چهار روش ارتباط ایجاد می کند این چهار روش مهارت های زبانی نام دارد مهارتهای زبانی عبارت اند از : گوش دادن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن از آن جا که فرد با زبان میاندیشد و خواسته های خود را از طریق گفتن و نوشتن به دیگران انتقال داده و به وسیله گوش دادن و خواندن اندیشه دیگران را دریافت میکند ضرورت دارد به جریان یاددهی یادگیری و نقش نظام آموزشی توجه ویژهای شود خواندن به عنوان یکی از مهارت های زبانی است که پایه و اساس سواد به شمار می آید، خواندن فرآیند پیچیده ای است که هم متضمن اندیشه است و هم درک و فهم و از دو عمل شناخت کلمه و به فهم درآوردن آن تشکیل شده است با توجه به اهمیت مهارت خواندن لازم است که در دوره ابتدایی به این مهارت توجه ویژه ای شود هدف از این پژوهش نیز بررسی اهداف، انواع، اجزا، مراحل و راهکارهای مناسب برای پرورش مهارت خواندن در زبان آموزی دوره ابتدایی می باشد