نویسندگان:
مهرداد صادقی ده چشمه1 ، محسن صالحی2 ، ژاله امینی کریم آباد3 .1استادیار ،دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ، اصفهان، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
3کارشناسی علوم تربیتی
چکیده فارسی: فرهنگ قوم ها که در وجود فرهنگ یک ملت قرار دارند، شیوه زندگی تیره ی خاصی است که وجه متفاوت زندگی قومی ازاقوام دیگر شده است برنامه های درسی و در راس آنها کتاب های درسی ابزاری مناسب برای القای هویت فرهنگی ملی و قومی در جریان تعلیم و تربیت هستند، هر نظامی وابسته به نوع سیاست های فرهنگی و ایدئولوژیک خود، بر نوع خاصی از ابعاد هویت فرهنگی تاکید می کند بی تردید یکی از مهمترین ابعاد هویتی مردم هر جامعه ای هویت قومی آنها است نمایش درست و به موقع مشخصه های فرهنگی اقوام مختلف در کتابهای درسی جهتایجاد وحدت ملی بین اقوام، می تواند احساس عدم جدایی و در حاشیه بودن قوم ها را از بین ببرد، هدف این پژوهش بررسی جایگاه قومیت در برنامه درسی کتاب های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بوده است و به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انجام گرفته است جامعه آماری پژوهش شامل کتاب های دوره ابتدایی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۰۲ بوده و با توجه به موضوع، کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب شده است یافته های پژوهش نشان داد که میزان توجه به مقوله قومیت در دوره ابتدایی در پایه ی ششم در حد انتظار بوده و به طورکلی بعد شناسایی و معرفی اقوام در حد انتظار محقق شده است