نویسندگان:
جمشید صالحی صدقیانی1 ، پرویز نقدی لاهرود2 ، میثم فهیمی نیا3 ، صغری ابیز4 .1گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،ایران
2کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، ریاست آموزش و پروش، شهرستان مشکین شهر، اردبیل، ایران،
3کارشناسی ارشد، حقوق خصوصی، ارزیابی و امور حقوقی، آموزش و پرورش، شهرستان مشکین شهر، اردبیل، ایران
4کارشناسی شیمی، دبیر آموزش و پرورش، شهرستان مشکین شهر، اردبیل، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی مشکلات استفاده از فناوری های نوینو وسایل آموزشی در فرایند تدریس از دیدگاه مدیران و دبیران دبیرستان های دخترانه مقطع متوسطه اول شهرستان مشکین شهر در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ انجام گرفته است روش پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل کلیه مدیران و دبیران دخترانه مدارس متوسطه اول شهرستان مشکین شهر می باشد که تعداد ۸۰ نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن در پژوهش حاضر اندازه گیری گردید جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ استفاده گردید نتایج نشان داد که بین عامل میزان تحصیلات و استفاده از وسایل کمک آموزشی رابطه معناداری وجود دارد بی علاقگی معلمان، فقدان کلاس های ضمن خدمت مفید برای آشنایی معلمان با فناوری های نوین آموزشی و شیوه امتحانات و ارزشیابی درسی دانش آموزان که تاکید بر محفوظات و عدم بودجه تخصیصی آموزش و پرورش برای تهیه وسایل کمک آموزشی که در اختیار مدیران قرار دارد، عدم آگاهی معلم از نقش رسانه ها در فرآیند تدریس، عدم همکاری مدیر مدرسه در خصوص استفاده از رسانه ها و عدم دسترسی معلمان به رسانه ها و کمبود وسایل کمک آموزشی بی توجهی متصدیان مدارس به تشویق، به میزان زیادی موانع بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی در فرآیند تدریس است