نویسندگان:
سینا نعمتیزاده1 ، فرزانه صادقی2 ، شبنم گیاهی3 .1دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2کاردانی دینی و عربی، دبیر آموزش و پرورش، مدرسه پروین اعتصامی، آموزش و پرورش شهرستان مشکین شهر،
3لیسانس ادبیات فارسی، دبیر آموزش و پرورش، مدرسه پروین اعتصامی، آموزش و پرورش شهرستان مشکین شهر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اعتقادات دینی والدین بر وضعیت درسی دانش آموزان در دروس دینی و عربی دوره متوسطه اول شهرستان مشکین شهر انجام گرفته است روش پژوهش توصیفی پیمایشی بود جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع اول متوسطه شهرستان مشکین شهر در سالتحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ بودند که تعداد آن ها ۳۴۵۹ نفر بود که از بین آن ها تعداد ۳۸۴ نفر دانش آموز دختر و والدین آن ها جهت بررسی اعتقادات دینی به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، شامل دو پرسشنامه اعتقادات دینی زارع و امین پور ۱۳۹۰ و پرسشنامه وضعیت درسی CIS کلر و سوبیا ۱۹۹۳ می باشد روایی پرسشنامه ها توسط صاحب نظران تائید شد و پایایی پرسشنامه ها با توجه به محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر ۰/۸۷ و ۰/۸۴ به دست آمد برای تجزیه و تحلیل از روش های آماری توصیفی و آمار استنباطی آزمون تی ، استفاده شد یافته های پژوهش نشان داد که اعتقادات دینی والدین بر انگیزه و میزان یادگیری دانش آموزان در دس دینی و عربی دوره متوسطه اول شهرستان مشکین شهر تاثیر مثبت و معنی داری دارد