نویسندگان:
امیررضا کیقبادی1 ، صغری اشرفی2 ، ثریا احمدزاده3 ، ناهید محمدی4 .1استادیار، گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2کارشناسی ارشد جغرافیا اقلیم در برنامه ریزی محیطی ، دبیر متوسطه دوم، مدرسه عشرت ارجق، آموزش و پرورش مشکین شرقی لاهرود ،
3کارشناسی علوم اجتماعی، دبیر علوم اجتماعی متوسطه دوم، مدرسه خدیجه قره قیه، فخرآباد، آموزش و پرورش مشکین شرقی لاهرود ،
4کارشناسی ارشد تاریخ، دبیر آموزش و پرورش تاریخ دوره متوسطه دوم، دبیرستان کوثر فخرآباد، آموزش و پرورش مشکین شرقی لاهرود ،
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تاثیر روش تدریس پیش سازمان دهنده بر پیشرفت تحصیلی در دروس مطالعات اجتماعی، جغرافیا و تاریخ دانش آموزان سال اول متوسطه شهر مشکین شهر در سالتحصیلی ۱۴۰۰ ۹۹ انجام گرفته است روش پژوهش از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل می باشد نمونه مورد مطالعه تعداد ۱۰۰ نفر از دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان بود که به صورت تصادفی انتخاب گردیدند ابزار جمع آوری اطلاعات شامل آزمون تستی از دروس مطالعات اجتماعی، تاریخ و جغرافیای سال اول متوسطه بود که پس از بررسی روایی و پایایی آزمون ها به عنوان پیش آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد پس از آن به گروه آزمایش قبل از تدریس پیش سازمان دهنده و به گروه کنترل تدریس بدون پیش سازمان دهنده ارائه گردید و سپس پس آزمون در هر دو زمینه اجرا گردید نتایج نشان داد دانش آموزانی که روش تدریس مبتنی بر الگوی پیش سازمان دهنده را دریافت کردند نسبت به دانش آموزانی که این روش را دریافت نکردند عملکرد بهتری در آزمون پیشرفت تحصیلی داشتند همچنین نتایج یافته ها نشان داد که نمرات دانش آموزان در پیش آزمون تفاوت معناداری با یکدیگر نداشته است اما در پس آزمون افزایش نمرات در گروه آزمایش ملاحظه گردید و گروهی که پیش سازمان دهنده را دریافت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل از یادگیری بهتری برخوردار بودند بنابراین می توان گفت آموزش پیش سازمان دهنده در دروس مطالعات اجتماعی، جغرافیا و تاریخ موجب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود