نویسندگان:
اصغر رجبی ده برزوئی1 ، فاطمه خدادوستی2 .1استادیار گروه معارف، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2کارشناس ریاضی کاربردی دانشگاه پیام نور واحد سرپل ذهاب
چکیده فارسی: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی بر روی عملکرد ریاضی دانش آموزان دانش آموزان انجام شد در این پژوهش از روش نیمه تجربی یا شبه تجربی استفاده شده است جامعه آماری در این پژوهش، دانش آموزان مقطع متوسطه اول بودند که از بین این افراد ۴۰ نفر به تصادف انتخاب شدند پسران در دو گروه کنترل ۲۰ نفر و یادگیری مشارکتی ۲۰ نفر قرار گرفتند در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخت برای بررسی عملکرد ریاضی استفاده شد برای انجام یادگیری مشارکتی، دانش آموزان در گروه های ناهمگن ۴ تا ۵ نفره، مشغول انجام تکالیف ریاضی شدند نتایج نشان داد که یادگیری مشارکتی اثرات مثبتی بر روی عملکرد ریاضی داشت P=۰ ۰۰۱ نتایج نشان داد که یادگیری مشارکتی باعث افزایش عملکرد ریاضی شد در مجموع نتایج نشان داد که یادگیری مشارکتی باعث افزایش عملکرد ریاضی می شود و می توانند برای بهبود عملکرد ریاضی در نظر گرفته شود