نویسندگان:
وحید صالحی1 ، هاجر شیخی2 ، واحد نوری مشیران3 .1دانش آموخته دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران
2کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، مدیر آموزشگاه عترت و شفق ارشق، استان آموزش و پرورش مشکین شرقی لاهرود
3کاردانی کامپیوتر، دبیر آموزش و پرورش، آموزش و پرورش مشکین شهر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با شناسایی مشکلات پیاده سازی معلم پژوهنده در آموزش و پرورش شهرستان مشکین شهر از دیدگاه معلمان و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن انجام گرفته است روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی پیمایشی می باشد جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان و مدیران مدارس متوسطه اول و دوم شهرستان مشکین شهر در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ که تعداد آن ها ۹۵۰ نفر می باشد نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران به تعداد ۲۴۱ نفر و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون T تک نمونه ای به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ سنجش شده اند نتایج نشان داد که اکثر معلمان داراه انگیزه پایینی برای اقدام پژوهش بوده اند و مولفه سازمانی و محتوایی نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده است در مقابل مولفه دانشی و توانشی معلمان دارای وضعیت نسبتا مطلوبی بوده است