نویسندگان:
داریوش حسنوند1 ، رویا طراقی2 .1استادیار گروه اقتصاد دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه لرستان
2کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشکده غیردولتی غیرانتفاعی رفاه، تهران
چکیده فارسی: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه رهبری تحول آفرین با توانمندسازی، اشتیاق شغلی و فرسودگی شغلی معلمان مدارسابتدایی شهر تهران بوده است پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پژوهش توصیفی پیمایشی بودهاست جامعه آماری پژوهش از معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران تشکیل شده است که بر اساس جدول کرجسی – مورگان۳۰۰ نفر آنان به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه بودهاست به این صورت که برای سنجش رهبری تحول آفرین از پرسشنامه باس و آولیو ۲۰۰۰ ، برای سنجش توانمندسازیشغلی از پرسشنامه شورت و راینهارت ۱۹۹۵ ، برای سنجش اشتیاق شغلی از پرسشنامه شائوفلی و همکاران ۲۰۰۳ و برایسنجش متغیر فرسودگی شغلی از پرسشنامه فرسودگی شفلی گلدار استفاده شده است در این پژوهش برای تجزیه وتحلیل دادهها از ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزارSPSSاستفاده شده است نتایج ضریب همبستگی نشان داد بین رهبری تحول آفرین با توانمندسازی و اشتیاق شغلی معلمان رابطه مثبت و بین رهبری تحول آفرین وفرسودگی شغلی رابطه منفی وجود دارد همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد رهبری تحول آفرین بر توانمندسازی واشتیاق شغلی معلمان تاثیر مثبت و بر فرسودگی شغلی تاثیر منفی دارد