نویسندگان:
حسن یوسف زاده1 ، عباس عبدلی سجزی2 ، فرزانه محمدی رزوه3 ، سحر مروی4 .1مدیر گروه مطالعات اجتماعی و ارتباطات، پژوهشگاه المصطفی، جامعه المصطفی، قم، ایران
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
4دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان
چکیده فارسی: آموزش در زندگی انسان ها همواره نقش مهمی داشته است زیرا در صورتی که آموزش نبود، پیشرفت های حاصله بشر انجامنمی گرفت و انسان به جایگاه امروزی دست نمی یافت آموزش امروز با آموزش گذشته بسیار متفاوت است ما در دنیایفناوری اطلاعات و ارتباطات زندگی می کنیم و حیات ما به آن وابسته است با ورود فناوری اطلاعات آموزش نیز از شکلسنتی خود تغییر کرد و شکلی جدید از خود نمایان کرد ساختارهای سنتی تغییر کرد و فرایند های یادگیری متحول شد دراین راستا هدف این پژوهش، شناسایی عوامل کیفیت در آموزش عالی مجازی می باشد این پژوهش از لحاظ ماهیت و هدف،کاربردی و از لحاظ روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی است که اطلاعات آن از طریق بررسی کتب، مقالات و پایان نامههای معتبر، گردآوری شده است در این پژوهش سعی شده تا اصول و عوامل موثر در کیفیت آموزش عالی شناسایی و طبقهبندی شوند به طور کلی عوامل موثر بر کیفیت آموزش عالی را می توان اثربخشی، کارایی هزینه، دسترسی و رضایت اساتیدو دانشجویان برشماریم که هریک دارای زیرشاخه های متعددی است و می تواند برای مسئولان برگزاری دانشگاه های مجازیکارآمد باشد