نویسندگان:
معصومه مظفری پناه1 ، مهسا محمدی2 ، وحیده فدایی نژاد3 ، صفورا صادقی مزیدی4 ، سعید مهدوی5 .1کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
2دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان، ایران
3دانش آموخته کارشناسی ارشدعلوم تربیتی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران، ایران
4دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
5دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به دنبال تعیین رابطه خودکارآمدی با سرسختی روانشناختی و افسردگی در معلمان شهر تهران بوده است جامعه آماری کلیه معلمان متوسطه اول شاغل در شهر تهران بودند حجم نمونه شامل ۱۰۰ نفر که به صورت در دسترسانتخاب شدند و به پرسشنامههای خودکارآمدی معلمان و افسردگی فرم کوتاه بک و سرسختی روانشناختی اهواز پاسخدادند برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی همبستگی استفاده گردید نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین خودکارآمدی با سرسختی روانشناختی با مقدارr = ۰/۴۴در سطح =۰/۰۱ رابطه معنادار وجود دارد و این رابطه به طور مثبت است و بین خودکارآمدی با افسردگی با مقدارr = ۰/۲۴در سطح =۰/۰۵ رابطه معنادار است و این رابطه به طور منفی است نتایج حاصل بیانگر این مطلب است که خودکارآمدی در معلمان باعث ارتقا سطح عملکرد آنها در موقعیت های آموزشی و پرورشی شده و این بهبود فعالیت مانع ایجاد افسردگی و فرسودگی شغلی میشود معلمان دارای ویژگی سرسختی روانشناختی در پیشبرد اهداف خود پیگیری بیشتری داشته و برای رسیدن به اهداف شغلی خود تلاش بیشتری دارند و این زمینه لازم برای ارتقا خودکارآمدی را در آنها فراهم میآورد؛ بنابراین باتوجهبه نتایج پژوهش حاضرمیتوان نتیجه گرفت که معلمانی که کارآمدی بالاتری دارند دارای ویژگی سرسختی روانشناختی بالاتر و خلق افسردهکمتری هستند