نویسندگان:
محمد پورقربان1 ، بهزاد پادروندی2 ، ایوب پادروندی3 ، محمد سوری4 ، سعید تاجیک5 .1عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2فوق لیسانس جغرافیا و برنامه ریزی شهری دبیر آموزش و پرورش
3فوق لیسانس مشاوره دبیر آموزش و پرورش
4فوق لیسانس جامعه شناسی مدیر اداره آموزش و پرورش
5دکتری ادبیات مدیر اداره آموزش و پرورش
چکیده فارسی: یکی از اساسی ترین مولفه های تعلیم و تربیت، معلم و مربی است بهترین برنامه ها و غنی ترین محتوای آموزشی بدونوجود معلمان و مربیانی کار آزموده و باانگیزه به ثمر نخواهد رسید پس می توان با ارایه راهکارهای عملی انگیزه بخشی وبا ایجاد افزایش انگیزه در معلم و مربی کارایی او را افزایش داد تا از اتلاف وقت و هدر رفتن نیروهای بالقوه جلوگیریگردد با عنایت به اینکه شناخت معلم و مربی و کشف نیازها و عوامل ایجاد کننده انگیزه های وی می تواند در اثر بخشیفرایند تدریس و آموزش باعث پویایی و رشد نطام یادگیری و کارایی نظام آموزش و پرورش شد، هدف اساسی پژوهشحاضر را بررسی راهکارهای عملی انگیزه بخشی به معلم و مربی قرار دادیم روش تحقیق در مقاله حاضر توصیفی، کتابخانهای و مصاحبه با معلمان و مربیان بوده است یافته های تحقیق نشان می دهد که برای افزایش انگیزه معلمان و مربیان بهاستفاده از روش های نوین آموزشی، ابعاد سازمانی، آموزشی، فرهنگی، ارتباطی و مادی مورد توجه قرارگیرد