نویسندگان:
فریده حق شناس کاشانی1 ، لیلی نظری2 ، زهرا نظری3 .1گروه مدیریت بازرگانی، گمرک و کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی،واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران
3گروه شیمی ، دانشکده شیمی،واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران
چکیده فارسی: اسلام به عنوان یک مکتب دارای نظام تربیتی خاص خود است این نظام تمایزات اساسی با سایر نظامهای تربیتی دارد درحال حاضر، پژوهش در باب ریشه های این تمایزات با توجه به قلمروهای حیات آدمی ضرورتی آشکار است تبیینعناصر تعلیم و تربیت شامل هدف، برنامه، روش، ارزشیابی و مستلزم نظریه پردازی در خصوص قلمروهای حیات آدمیاز یک سو، و استخراج پیامدها و دلالتهای تربیتی آنها از سوی دیگر است هدف به عنوان اساسی ترین عنصر در تربیتدینی به تبیینی نو نیازمند است مقاله ی حاضر به تبیینی از اهداف تربیت دینی بر مبنای قلمروهای حیات آدمی پرداخته، ونتایج پژوهش بیانگر آن است که تدوین و انتخاب هدفهای تربیتی مستلزم نظریه و تفسیری از حیات آدمی درقلمروهایمختلف آن و درنظر آوردن آنها به صورت یک کل با ثبات متعادل است