نویسندگان:
الهه صادقی1 ، مرضیه محمودی2 ، زهرا بزرگمهر3 .1دانش آموخته دکتری علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبائی، مدرس دانشگاه علامه طباطبائی
2استادیارگروه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور هیات علمی دانشگاه پیام نور
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور
چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش حاضر، پیش بینی خلاقیت بر اساس متغیرهای سبکهای اسناد و راهبردهای فراشناختی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه ی دوم شهرستان رامشیر بود پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی است جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطهی دوم شهرستان رامشیر در سال تحصیلی۱۳۹۹ ۱۴۰۰ به تعداد ۸۹۰ نفر بودند و بر اساس جدول گرجسی و مورگان، ۲۶۸ نفر از آنها با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند در این پژوهش از پرسشنامه خلاقیت عابدی، پرسشنامه سبک اسنادی سلیگمن و پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد روایی ابزار پژوهش بصورت صوری و پایایی آن به کمک آزمون آلفای کرونباخ برای متغیرهای خلاقیت، سبک اسنادی و باورهای فراشناختی به ترتیب ۰/۸۶، ۰/۷۹ و ۰/۸۹ محاسبه شده است در این پژوهش به دو روش توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده پرداخته شد؛ در سطح توصیفی، از شاخص های آماری شامل میانگین، میانه، انحراف استاندارد و واریانس با استفاده از نرم افزار spss۲۱ استفاده شد در بخش استنباطی، قبل از بررسی فرضیه ها، با استفاده از آزمون کلوموگروف اسمیرنف نرمال بودن توزیع داده های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت، سپس به بررسی روابط بین متغیرها توسط ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه پرداخته شد نتایج رگرسیون چند متغیره برای تبیین خلاقیت دانش آموزان نشان داد که حدود ۶۲/۹ درصد از تغییرات خلاقیت، از طریق متغیرهای سبک های اسناد و باورهای فراشناختی پیش بینی میشود با توجه به یافته های مطالعه حاضرنتایج نشان می دهد که متغیرهای سبکهای اسناد و راهبردهای فراشناختی بخوبی توانسته اند خلاقیت دانش آموزان راپیش بینی نمایند